Tanie latanie i tanie linie lotnicze – prawdy i mity – na co zwrócić uwagę – PORADA
Podobnie jest ze zmianą nazwiska pasażera na bilecie. Te koszty niejednokrotnie przewyższają koszt taniego biletu! To oczywiście może szokować bo bilet ma postać elektroniczną i zmiana nazwiska na bilecie przy tych samych terminach lotów wydaje się być kwestią kilku kliknięć. Ale na tym właśnie zarabiają właśnie tanie linie. Zatem porada – tani bilet to taki bez późniejszych zmian.
Prawdę powiedziawszy, w klasycznych liniach najtańsze taryfy również obarczone sa wieloma restrykcjami i za zmiany się dopłaca tylko tam dysproporcja pomiędzy dopłatą a pierwotną ceną biletu nie jest tak wielka jak w przypadku tanich linii.
Cel podróży, lotniska, transport
Kolejnym sposobem na obniżenie kosztów i tanie latanie jest korzystanie z mniejszych i tańszych lotnisk. Tanie linie zazwyczaj korzystają z takich właśnie lotnisk, nierzadko oddalonych kilkadziesiąt czy nawet ponad sto kilometrów od docelowych miast. Zatem po wylądowaniu czeka nas jeszcze kilka godzin podróży i dodatkowy koszt by dotrzeć do celu. Warto o tym wiedzieć i koniecznie trzeba wziąć to pod uwagę przy planowaniu czasu i kosztów podróży.
Oczywiście przeglądając siatkę połączeń taniego przewoźnika mamy wrażenie, że lata on tam gdzie zamierzamy się wybrać – jako port docelowy widnieje bowiem Paryż, Wenecja, Barcelona, Frankfurt, Londyn Sztokholm czy Kopenhaga. W rzeczywistości jednak nie są to lotniska położone najbliżej tych miast czyli te, z których korzystają klasyczne linie lotnicze i z którymi miasto ma doskonałe połączenia w tym tani transport publiczny. Zazwyczaj lecąc tanimi liniami wylądujemy na lotnisku znacznie oddalonym od celu i znacznie mniejszymi możliwościami transportu. Jeśli ktoś po nas wyjedzie to OK, ale jeśli mamy sobie sami zapewnić transport to już trzeba liczyć się z kosztami i dłuższym czasem podróży z i na lotnisko.
Przykłady:
Paryż Beauvais – nazwa sugeruje, że lądujemy w Paryżu. Tymczasem lotnisko Paryż Beauvais jest oddalone prawie 85km od centrum Paryża, dojazd taksówką to ponad 100 EURO. Taniej można dojechać taksówką do dworca kolejowego i dalej pociągiem do Paryża, lub też autobusem bądź busikiem z lotniska do Paryża do stacji metra i dalej już metrem do centrum.
Frankfurt Hahn – nazwa sugeruje, że lądujemy we Frankfurcie. Tymczasem lotnisko Hahn jest oddalone 120 km od centrum Frankfurtu, dojazd taksówką to ponad 100 EURO. Autobusem kilkanaście EURO plus czas przejazdu i oczekiwania na autobus.
Sztokholm Skavsta – nazwa sugeruje, że lądujemy w Sztokholmie. Tymczasem lotnisko Sztokholm-Skavsta położone jest ponad 100 km od Sztokhlmu.
Barcelona Girona – to lotnisko w mieście oddalonym od Barcelony o ponad 100km podczas gdy „prawdziwe” lotnisko stolicy Katalonii znajduje się zaledwie 10km od centrum miasta.
Londyn Luton, Londyn Stansted – oba lotniska położone są w odległości ponad 50km od centrum stolicy Wielkiej Brytanii i nie mają połączenia metrem z centrum miasta tak jak największe londyńskie lotnisko Heathrow.
Kopenhaga Malmo – to w rzeczywistości dwa różne miasta w dwóch różnych krajach. Tanie linie korzystają z lotniska w Malmo w Szwecji skąd do Kopenhagi można się dostać pociągiem bądź autobusem poprzez słynny most i tunel łaczący Szwecję z Danią nad i pod poziomem morza. Kopenhaga zaś ma własne lotnisko – nazywa się Kastrup i jest połączone z centrum miasta metrem – to tylko kilkanaście minut jazdy. Ale na to lotnisko latają tylko tradycyjne linie.
Wenecja Treviso – to lotnisko oddalone od Wenecji około 30 km (to już nie jest tak dużo choć „prawdziwe” weneckie lotnisko nazywa się Marco Polo i znajduje się kilka kilometrów od miasta, do którego z lotniska można dopłynąć tramwajem wodnym).
Jeśli więc lotnisko, na którym lądują tanie linie jest znacznie oddalone od celu naszej podróży i brak jest opcji taniego dojazdu lub też nie chcemy tracić czasu na dodatkową podróż to warto również przejrzeć oferty linii lotniczych latających do portów znajdujących się bliżej celu. Może trafimy na promocyjną cenę i po porównaniu wszystkich kosztów wyjdzie, że skorzystamy z tradycyjnego przewoźnika.
Podsumowanie
Zawsze trzeba pamiętać by przy planowaniu lotu i zakupie biletu brać pod uwagę wszystkie czynniki mające wpływ na cenę i uważnie przeliczyć całkowite koszty podróży. Tanie linie kuszą w reklamach niskimi cenami biletów ale po podliczeniu wszystkich kosztów ostateczna cena może być sporym zaskoczeniem. Z reklamowanego biletu za 119,-PLN do Barcelony, po skalkulowaniu wszelkich kosztów robi się kilkakrotnie więcej. Jeśli do tego dodamy koszt podróży z lotniska, które tak naprawdę mieści się w Gironie oddalonej ponad 100 km od Barcelony to w sumie otrzymujemy pokaźną już cenę biletu.
I bynajmniej nie jest to reklama tradycyjnych linii lotniczych ani też odciąganie od latania tanimi liniami lecz praktyczna porada poparta własnym doświadczeniem. Jeśli chcemy polecieć taniej to należy spędzić nieco czasu na porównaniu ofert.
[php function=2]