Tanie latanie i tanie linie lotnicze – prawdy i mity – na co zwrócić uwagę – PORADA

Czasy kiedy loty samolotem zarezerwowane były tylko dla najbogatszych należą już do przeszłości. Powstanie i rozwój niskokosztowych linii lotniczych umożliwił latanie również pozostałej, mniej zamożniejszej grupie społeczeństwa. Ale nie ma nic za darmo, warto zaznajomić się z drugą stroną medalu przed podjęciem decyzji o rezerwacji i zakupie biletu.
Idea stworzenia tanich linii była prosta – obniżyć maksymalnie koszty latania i obniżyć maksymalnie ceny biletów w stosunku do tradycyjnych linii lotniczych. Jednocześnie jednak każda firma musi przynosić zysk – tanie linie nie są wyjątkiem, muszą być konkurencyjne ale i dochodowe.
W jaki sposób tanie linie obniżają koszty latania i ceny biletów?
Mają na to kilka sposobów – na przykład:
- Brak darmowych (wliczonych w cenę) posiłków i napojów na pokładzie, istnieje możliwość zamówienia posiłków czy napojów ale odpłatnie (i nie jest to już tanio, trzeba dokładnie sprawdzić ceny przed zamówieniem)
- Brak darmowej prasy (dostępnej w tradycyjnych liniach)
- Personel pokładowy ograniczony do minimum (nie ma posiłków i napojów = nie potrzeba do tego obsługi)
- Specjalne wersje samolotów z maksymalnie zagęszczonymi rzędami foteli dzięki czemu jest ich więcej i można „upchać” więcej pasażerów w samolocie. Traci na tym komfort pasażerów ale nie o komfort chodzi przecież tylko zysk. Jedynie fotele przy drzwiach awaryjnych tzw. „emergency exit” muszą wg norm bezpieczeństwa być rozstawione w większej odległości (jeśli się komuś uda zająć takie miejsce to ma szczęście).
Na powyższe oszczędności tanich linii lotniczych nie mamy za bardzo wpływu i musimy się z nimi pogodzić.
Nie ma co narzekać, na krótkich trasach europejskich możemy się obyć bez posiłku czy prasy i przemęczyć w ciaśniejszym wnętrzu – w zamian otrzymujemy tańszy bilet.
Ale uwaga – nie zawsze tania linia jest najtańszym rozwiązaniem na podróż samolotem do wybranego miejsca.
Poniżej przykłady oszczędności i trików jakie stosuja tanie linie, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu podróży i które mają duży wpływ na całkowity koszt podróży.
Rezerwacja, zakup biletu
- Obsługa online, przez Internet. To standard w tanich liniach lotniczych – obniżenie kosztów poprzez redukcję do minimum pracowników i personelu oraz biur. Praktycznie rezerwacja biletu, jego zakup oraz ewentualne zmiany rezerwacji można dokonać TYLKO przez Internet. No ale dziś prawie wszyscy maja do niego dostęp.
- Dodatkowe koszty przy zakupie biletów.
Ten kto już choć raz rezerwował bilet w tanich liniach wie, że niska cena przelotu (reklamowana jako np. „Oslo od 1PLN”) to nie wszystko. Po wyborze terminu przelotu i najlepszej ceny przechodzimy do kolejnej strony internetowej gdzie mamy informację o dodatkowych opłatach. A te bywają różne – za wystawienie biletu, za potwierdzenie SMSem, paliwowa, administracyjna, lotniskowa, ekologiczna, za bagaż, za to że płacimy kartą kredytową (a inaczej i tak nie można), za wybór miejsca w samolocie, za pierwszeństwo wejścia na pokład (normalnie nie ma rezerwacji miejsc podczas odprawy, miejsca zajmuje się w systemie „kto pierwszy ten lepszy” jeśli zależy nam na miejsu bo podróżujemy z dziećmi i chcemy usiąść razem to warto kupić taką opcję) itp. – tanie linie wciąż wymyślają nowe metody na dodatkowy zarobek.
Ale dopóki oferowany przez nie bilet wraz z wszelkimi mniej lub bardziej ukrytymi opłatami będzie tańszy niż tradycyjnego przewoźnika, dopóty nie będą narzekać na brak klientów.
Przy okazji porada – jeśli lecimy w kilka osób to warto od razu zarezerwować bilety dla wszystkich i zapłacić za wszystkie bilety razem. Zakup kilku biletów oddzielnie wyjdzie drożej. - Koszty odprawy pasażerskiej.
Jeśli dokonamy jej ONLINE przez Internet przed wylotem to jest ona zazwyczaj darmowa ale za odprawę na lotnisku w klasyczny sposób musimy dopłacić. Co warto zaznaczyć koszty takiej odprawy są bardzo wysokie w stosunku do kosztów taniego biletu! Można być niemile zaskoczonym. - Bagaż.
Każdy niskokosztowy przewoźnik ma swoje zasady i regulamin przewożenia bagażu. Nie ma tu ścisłych reguł, należy bardzo uważnie czytać informacje na stronie internetowej przewoźnika. Jedna zasada jest wspólna – cena biletu nie obejmuje bagażu (poza ściśle określonym bagażem podręcznym choć i za niego czasem trzeba zapłacić). W cenie taniego biletu nie uwzględnia się bagażu, za niego dopłacamy podczas zakupu biletu wybierając ilość i wagę z listy. Na lotnisku podczas odprawy bagaż jest ważony – jeśli przekracza zadeklarowaną podczas zakupu biletu wagę to czekają nas spore dodatkowe koszty, może nawet przepakowanie się w dwa osobne bagaże. - Kolejną metodą tanich linii na duży zysk są bardzo duże koszty związane z wszelkimi zmianami w bilecie.
Jeśli zakupimy tanio bilet ale z różnych względów musimy zmienić termin podróży to cena za taką zmianę może zaszokować.
Przejdź do strony: 1 2
loading...